top of page

ONDERNEMERSCHAP

world.png

Als jeugdhuis leven we meer dan wie in het nu. De wereld rondom ons draait steeds sneller, het internet maakt veel mogelijk, quasi alles ligt binnen handbereik. Daarbij lopen we onszelf echter al eens voorbij, met een levensstijl die stilaan onhoudbaar wordt op lange termijn. Daarom willen we via verschillende acties inzetten op duurzaamheid. Duurzaamheid die verder gaat dan karton en PMD recycleren.


Met lokale partners als Opwijk 2040 willen we nog meer inzetten op een duurzame levensstijl. Dat resulteerde onder meer in een inspiratiedag, een bike repair café, de aankoop van een lading herbruikbare bekers en het gebruik van ecologische én fairtrade producten in onze dagelijkse werking. Onze missie is duidelijk: duurzaamheid.


Dit alles past binnen het project voor ondernemerschap dat mogelijk wordt gemaakt dankzij de ondersteuning van de Vlaamse Gemeenschap.

ZOMERHAPPENING

Eén van onze doelen bij het project ondernemerschap is het bewustmaken en inspireren. Dit proberen we te doen door duurzaam te werken in onze dagdagelijkse werking maar ook onze grootste evenementen. Op zomerhappening kunnen we veel mensen bereiken, bewustmaken en inspireren.


Dit jaar deden we dit onder andere met een green team dat rond reed met de elektrische afvalfietsen van Colruyt, de provincie kwam rond om rokers te waarschuwen bij het op de grond gooien van een peuk. Deze kregen een pocket asbak.  Om plastic op het terrein zoveel mogelijk tegen te gaan hebben we ook dit jaar onze jetonzakjes vervangen door herbruikbare jetonpotjes die op onze events kunnen worden gebruikt.


Daarnaast zetten wij ook in de bloemetjes dat onze inkleding en decoratie gemaakt is van afval of geleend is bij de kringloopwinkel.  Deze inkleding houden we bij voor volgende jaren in ons atelier. Zo zie je niets hiervan in de vuilbak gaan na het event.


Voor de promo proberen we het drukwerk elk jaar te beperken maar het dukwerk dat we behouden drukken we op gerecycleerd papier. Gedurende de vele workshops naar aanloop van ons toonmoment en op het toonmoment werken wij ook met deze materialen en leren wij de kinderen hier bewust mee om te gaan. Bijvoorbeeld: haarbanden maken met oude t-shirts.


Zo proberen wij Nijdrop als duurzame ondernemeing te positioneren en een gedragsverandering aan te woekeren bij zowel bezoekers als medewerkers, wat meteen ook onze andere twee doelen zijn bij het project ondernemerschap.

OUTSIDERZ

Naast Zomerhappening bereiken we ook een pak volk via DJ-festival Outsiderz. We merkten aan de hand van de GroeneVENTsvan dat we de organisatie op enkele vlakken kunnen verbeteren. Het plan is om jaar per jaar te bekijken wat de mogelijkheden zijn en waar we de nadruk op willen leggen. Dit jaar waren dit twee aandachtspunten:


Tijdloos materiaal
Dit jaar hebben we vooral geïnvesteerd in tijdloos materiaal. We kochten baches, aanwijzingsborden en promomateriaal aan waarmee vele jaren verder kunnen in plaats van iedere editie nieuwe baches, t-shirts en promomateriaal te maken. Het jetonpotjessysteem dat we uitwerkten voor Zomerhappening zouden we ook vanaf editie 2019 bij Outsiderz willen gebruiken.


Afvalberg verminderen

  • Inkleding & terrein

Voorbije jaren kochten we veel materialen aan die na de editie gewoon op onze afvalberg terechtkwamen. Dit jaar wouden we dit vermijden om meer te werken met geleend materiaal (eventueel via sponsoring) en gehuurd materiaal om zo de afvalberg te verminderen. Om de transportkosten en uitstoot zo beperkt mogelijk te houden werken we samen met een verhuurbedrijf in de buurt. Daarnaast proberen we erop te letten om zoveel mogelijk van het nodige materiaal qua inkleding en techniek van éénzelfde leverancier te laten komen om onnodig transport te vermijden.

  • 2. Achter de schermen

In de backstage werd er gewerkt met herbruikbaar materiaal. Hier was nergens plastic te bespeuren. Ook in onze keuken werkten we met seizoensproducten als maaltijd voor onze artiesten. Kuisproducten zijn bij ons steeds van Ecover.

bottom of page